A védjegy oltalom hiányából fakadóan bármikor veszélybe kerülhet egy márka jó hírneve. Bárki szabadon felhasználhatja az adott logót vagy márkanevet, amiből hasznot húzhat. De, ha az adott termék vagy szolgáltatás esetében védjegy oltalom áll fenn, akkor a védjegyjogosult bárki ellen felléphet, aki engedély nélkül használja a védjeggyel azonos, vagy hasonló, összetéveszthető megjelölést. Erre pedig már számos esetben volt példa. Gondoljunk csak a neves márkák, olcsó, sok esetben kínai hamisítványaira. Sokan megpróbálták már egy jólmenő márka hírnevét gazdasági okokból fakadóan kihasználni.
Milyen előnyökkel jár a védjegy oltalom megszerzése?
De mi minősül védjegynek? Lehet ez akár egy szó, szóösszetétel, jelmondat, betű, szám, kép, szín, szóösszetétel, hang- akár fényjel, hologram, sík esetleg térbeli alakzat, sőt, akár az adott áru vagy a csomagolás formája vagy ezeknek a kombinációja is. Bizonyára mindenki azonnal fel tudna sorolni 10 semmivel sem összetéveszthető szimbólumot, amik világszerte ismertek. Sokszor ezekhez igen érdekes történet kapcsolódik.
Ilyen például a Nike márka neve, ami majdnem Dimension Six lett. A történet szerint a cég első alkalmazottja, Jeff Johnson, Nikével, a győzelem görög istennőjével álmodott és ez adta az ötletet a névválasztáshoz, amire végül a cégalapító Phil Knight is rábólintott. Ebben az esetben is fontos szerephez jutott a védjegy oltalom, hiszen már számtalanszor hamisítottak, és hamisítanak ma is termékeket a márka logójával és nevével.
Milyen a jó márka védjegy?
A fentiekből már valószínűleg körvonalazódni látszik, hogy egyedinek kell lennie. Olyan, amit hamar meg lehet jegyezni, amit egyből fel lehet ismerni. Érdekes az is, hogy a Ferrari hallatán sokaknak nem az sárga háttérrel ábrázolt ágaskodó ló jut az eszébe, hanem a piros szín. Mondhatni már ez is a márka védjegyének számít, ami saját színkóddal rendelkezik. A szín hivatalos neve egyébként rosso corsa és korábban a Lancia, a Maserati és az Alfa Romeo is használta.
Az idő előrehaladtával gyakran indokolt a márka védjegy változtatása. A módosítások szinte minden márka esetében fellelhetőek a Mc Donalds-tól kezdve a Coca Cola-n át a Pepsi- keresztül a Google-ig.
De ahhoz, hogy egy adott márka védjegyet a gyakorlatban is, jogilag használni lehessen, Magyarországon a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatal, az Európai Unióban az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala lajstromozásra alkalmasnak kell találnia. Ilyenkor elsőkörben azt vizsgálják, hogy a márka védjegy alkalmas-e a megkülönböztetésre. Az is elég, hogyha ez a jellemző eleget tesz a megkülönböztető képesség minimális fokának. Így ez nem állapítható meg elutasítási okként.
Néha valóban érvényesül a kevesebb néha több elve. Ezt viszont nem minden esetben érdemes alkalmazni, elvégre egy márka védjegy kialakítása során elsősorban a figyelemfelkeltés a cél. Tehát igen nagy segítség egy kreatív szakember bevonása a feladatba. Főleg azért, mert egyértelműen különböznie kell a versenytársak által használt védjegyektől. A csalódás és a visszautasítás elkerülése érdekében előnyös kikérni egy védjegyjogász véleményét, a bejelentést pedig egy ügyvivő irodára bízni.